فروش برند ثبت شده، چرا و چگونه؟

بدون دیدگاه

فروش برند ثبت شده، چرا و چگونه؟ نحوه فروش برندهای ثبت شده

مقدمه برندهای ثبت شده

نماد تجاری یک شرکت که فرد آن را به‌منظور ایجاد ارزش برای محصولات خود بکار می‌گیرد، برند نام دارد. شما حتماً باید پس از این‌که برند خود را انتخاب کردید، آن را به ثبت برسانید و اگر به دلیل نداشتن وقت کافی در ثبت برند و سایر مشکلات و سختی‌های این کار دچار سردرگمی شده‌اید؛ ما به شما خرید برند ثبت شده از یک شرکت معتبر را پیشنهاد می‌کنیم. در کشور ما باتوجه‌به قوانین مختلفی که در خصوص ثبت برند وجود دارد، یکی از بازارهای جذاب در این حوزه، فروش برند ثبت شده است.

 طبق قوانین کشور ما فروش و خرید برند ثبت شده کاملاً قانونی است و در سال‌های اخیر شکل رایجی به خود گرفته است. بسیاری از کسانی که در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار و تجارت هستند، تمایل به ارتقای وضعیت تجاری خود از طریق بهره‌مندی از مزایای برندهای آماده ثبت دارند. ثبت برند آماده، تأثیرات بسیار مهمی در پیشرفت کسب‌و‌کار و تجارت شما دارد.

نشان‌های تجاری ثبت شده دارای ارزشی‌اند که این ارزش از طریق قوانین خرید امتیاز قابل انتقال است و همین مسئله فرصتی بی‌نظیر را برای متقاضیان این حوزه به وجود آورده است. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با مسائل مربوط به برندهای ثبت شده و خرید و فروش آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

انواع برند ثبت شده

ویژگی‌های یک برند با ارزش و مناسب خرید

امروزه داشتن یک برند ارزشمند، آرزوی هر فروشنده و تاجر است. یک برند خوب را باید بتوان تحت حمایت قانونی قرارداد و به‌آسانی آن را تبلیغ نمود. این برند باید خاص و منحصربه‌فرد باشد و هرگز مشابه آن در جایی وجود نداشته باشد. همچنین در لوگوی آن باید از تصویر مناسب و جذاب برای مشتری استفاده شود و نشان‌دهنده کیفیت محصول موردنظر باشد. از اصطلاح‌هایی طولانی و حوصله سر بر در آن استفاده نشود تا به‌راحتی در ذهن مشتری باقی بماند. نحوه استفاده از محصول و شرح وظایف آن را در همان نشان کوچک توضیح دهد و جایگاه محصول را در میان رقبا حفظ کرده و بالا ببرد. این نماد باید به‌صورت یک نماد دائمی باشد و تنها به یک روش بتوان آن را تلفظ کرد.

علت خرید و فروش برند ثبت شده چیست؟

چنانچه برند خود را ثبت نکرده باشید، هر فردی به‌راحتی به خود اجازه می‌دهد تا از برند شما سوءاستفاده کند و آن را به نام خود ثبت کند، حتی می‌تواند از شما به دلیل استفاده‌ی آن برند شکایت کند. در ایران ثبت برند دارای قوانین مشخص و زمان‌بری است. به دلیل پیچیدگی‌ها و موارد دقیقی که در مراحل ثبت برند رخ می‌دهد، به‌خصوص در ثبت اظهارنامه، ثبت یک برند ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

از سوی دیگر بسیاری از تولیدکنندگان تجربه و زمان لازم برای درگیرشدن با این روند طولانی را نداشته و تمایل دارند که از برندهای ثبت شده آماده برای فروش استفاده کنند.

این برندها کلیه مراحل ثبت را به‌صورت کامل طی کرده‌اند و آماده بهره‌برداری هستند و برای تملک آن‌ها فقط کافی است که مراحل انتقال مالکیت آن‌ها طی شود.

 

علت خرید و فروش برند ثبت شده چیست

 

مزایای خرید برند ثبت شده

بهترین گزینه برای تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکاری که قصد ورود سریع به بازار را دارند، استفاده از فرصت فروش برند ثبت شده است. چراکه قوانین خرید و فروش برند در این روش ساده بوده و انتقال مالکیت آن به‌سادگی صورت می‌پذیرد.

از سوی دیگر، بسیاری از افراد باتوجه‌به موقعیت‌های شغلی و مسئولیت‌های سنگینی که در کسب‌وکار خود دارند، زمان کافی برای پیگیری مراحل قانونی و ثبت علامت تجاری آن را ندارند.

خرید برند ثبت شده باعث صرفه‌جویی در وقت این افراد می‌شود. این کار در صورت پیگیری خود افراد به چهار تا شش ماه زمان نیاز دارد و حتی ممکن است نتیجه موردنظر حاصل نشود، همچنین این کار ممکن با هزینه بالایی نیز همراه باشد.

باید دانست که داشتن یک برند مناسب برای گرفتن نتیجه مناسب و اثربخش در تبلیغات بسیار ضروری است. ازاین‌رو، تولیدکنندگان با اجاره برند و یا بهره‌گیری از بخشی از منافع یک برند ثبت شده، تبلیغات محصولات خود را بر آن استوار می‌کنند.

منظور از اجاره برند این است که فروشنده برند، هنگام فروش برند ثبت‌شده‌ی خود تنها بخش محدودی از امتیازات برند خود را به خریدار می‌دهد و خریدار با این روش می‌تواند بدون پرداخت کامل هزینه برند از بخشی از امتیازات برند به نفع خود استفاده نماید.

امروزه در بازاریابی نام تجاری، شعارهای تبلیغاتی و لوگو و… با بهره‌گیری از برند شرکت انجام می‌پذیرند. به همین دلیل مالکیت یک برند مناسب که کلیه مراحل را به‌درستی طی کرده و دارای زمینه بازاریابی مناسبی باشد، بسیار ضروری است.

نکته دیگر این است که خرید یک برند ثبت شده و آماده، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از طی‌کردن مسیر طولانی ثبت آن است. این امر در آغاز تصمیم به این کار مشکلات خود را نشان نمی‌دهد، اما با طولانی شدن مسیر ثبت برند، کم‌کم شما متوجه این خواهید شد که بهتر بود از ابتدا مسیر کوتاه‌تر را انتخاب می‌کردید.

قیمت‌گذاری در فروش برند ثبت شده

مهم‌ترین نکته‌ای که در قیمت‌گذاری برندها مؤثر است، اعتبار آن برند است؛ به این معنا که سابقه برند و شهرت آن در قیمت‌گذاری حرف اول را می‌زند.

در فروش برند ثبت شده، قیمت معمولاً باتوجه‌به هزینه‌های ثبت قانونی برند و باتوجه‌به نوع کالا یا خدمات و نیز حقیقی و حقوقی بودن اشخاص تعیین می‌شود. علاوه بر این، مواردی مثل فارسی یا لاتین بودن برند ثبت شده نیز در قیمت آن بسیار مؤثر است.

به‌طور‌کلی، قیمت‌گذاری برندهای آماده فروش توسط کارشناسان خبره و با درنظرگرفتن فاکتورهای مختلف انجام می‌پذیرد. البته گاهی در این بازار دیده می‌شود که قیمت‌های فضایی و بدون پشتوانه و کارشناسی ارائه شده است.

درصورتی‌که شما برای خرید برند ثبت شده به یک مرکز معتبر مثل مرکز برند مراجعه کنید، این مجموعه با درنظرگرفتن فاکتورهای متعدد مرتبط با قیمت برند، قیمتی را به شما ارائه می‌کنند که مورد قبول و تأیید شرکت‌ها و نهادهای داخلی و خارجی فعال در این حوزه است.

 

قیمت‌گذاری در فروش برند ثبت شده

 

مراحل واگذاری برندهای ثبت شده

به‌صورت کلی، فروش برند ثبت شده و انتقال مالکیت آن به دو صورت قابل انجام است. مالکیت برندها قابل انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

مدارک لازم جهت خرید برند ثبت شده برای اشخاص حقیقی

  • مشخصات شناسایی (کارت ملی) مالک فعلی و مالک جدید برند ثبت شده
  • مدارک مربوط به ثبت قانونی برند شامل آگهی رسمی، گواهینامه ثبت علامت تجاری و مشخصات ورود به سامانه مالکیت معنوی
  • مجوز فعالیت جدید شامل جواز تأسیس، جواز کسب، پروانه ساخت و بهره‌برداری و یا هرگونه مجوز دیگری که برای فعالیت باید از نهادهای قانونی اخذ شود
  • کارت بازرگانی برای برندهای لاتین
  • صلح نامه (قرارداد) که بعد از گرفتن استعلام‌های لازم در دفاتر اسناد رسمی کشور تنظیم شده است

مدارک لازم جهت فروش برند ثبت شده

  • روزنامه رسمی مربوط به تأسیس شرکت یا آخرین تغییرات شرکت که روزنامه شده
  • مدارک مربوط به ثبت قانونی و اظهارنامه برند شامل آگهی رسمی، گواهینامه ثبت علامت تجاری و مشخصات ورود به سامانه مالکیت معنوی
  • کارت ملی و شناسنامه مالک فعلی و مالکان جدید (مالکان شرکت)
  • مجوزهای مربوط به فعالیت شرکت جدید شامل پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب‌وکار، جواز تأسیس و هرگونه مجوز دیگری که برای فعالیت باید از نهادهای قانونی گرفته شود
  • کارت بازرگانی برای برندهای لاتین
  • صلح نامه (قرارداد) که بعد از گرفتن استعلام‌های لازم در دفاتر اسناد رسمی کشور تنظیم شده است
  • مدارک مرتبط با نوع کسب‌وکار
  • تنظیم قرارداد در دفترخانه
  • مدارک وکیل رسمی

شیوه انتقال برند ثبت شده

نقل‌وانتقال علائم تجاری به دو صورت جبری یا غیرارادی و قراردادی یا اختیاری انجام می‌شود. زمانی انتقال به‌صورت جبری صورت می‌گیرد که مالک برند فوت کرده باشد. ازاین‌رو وارث متوفی به‌راحتی با دردست‌داشتن گواهی انحصار وراثت و اصل گواهی ثبت برند می‌تواند نسبت به واگذاری آن به مالک جدید اقدام نماید.

اما در نقل‌وانتقال قراردادی، امتیاز برند به مالک جدید واگذار می‌شود. در واقع مالک کنونی علامت تجاری، به هر دلیلی امتیاز خود را برای مدت مشخص یا به‌صورت دائمی انتقال می‌دهد. پس از آنکه مراحل واگذاری برند طی شد، مالک جدید می‌تواند از مزایای آن به نفع خود استفاده کند.

در انتقال قانونی هر برند آماده، مواردی نظیر نام، آدرس و تابعیت صاحب برند، نام و آدرس وکیل قانونی مالک و شماره ثبت آرم تجاری در ایران باید در اظهارنامه قید شود. لازم به ذکر است درصورتی‌که صاحب آرم تمایلی به واگذاری کامل علامت تجاری خود نداشته باشد می‌تواند بخشی از آن یا طبقات آن را به افراد دیگری انتقال دهد.

در این حالت که انتقال جزئی نام دارد، برند تنها برای یکسری خدمات مشخص و یا به‌منظور استفاده در یک طبقه خاص واگذار می‌شود. برای انجام این کار هنگامی‌که تقاضای الکترونیک خود را برای واگذاری علامت ثبت می‌کنید، نقل‌وانتقال جزئی را انتخاب نمایید و سایر مراحل را همانند انتقال قراردادی انجام دهید.

واگذاری برند تجاری آماده در ایران زمانی ارزشمند و معتبر است که حق استفاده از آن رسماً و قانوناً به ثبت رسیده باشد. یکی از مزیت‌های خرید و فروش آرم تجاری آماده، امکان استفاده از برندهای بدون استفاده قبل از اتمام زمانشان است.

دانستنی‌های ضروری در خرید و فروش برند ثبت شده

برند آماده و برند ثبت شده فروشی تفاوتی با یکدیگر ندارند و اصطلاحی است که در این حوزه به کار می‌رود و منظور از آن برندهای تجاری ثبت شده قابل انتقال به دیگران است.

در مراحل مربوط به نقل‌وانتقال یک برند، ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی معمولاً حدود 2 هفته به طول می‌انجامد که پس از آن مالک جدید می‌تواند بر مبنای برند تملک شده کالای خود را عرضه کند. اما انتقال کامل برند که باید با مراجعه به مرکز ثبت مالکیت معنوی صورت پذیرد، حدود 2 ماه طول می‌کشد.

یکی از معاملات متداول در حوزه مالکیت برند، اجاره برند است. منظور از اجاره برند انتقال جزئی بخشی از امتیاز برند به شخص دیگر است. در این شرایط فرد جدید می‌تواند به‌صورت محدود و باتوجه‌به مقدار اجازه واگذاری شده، نسبت به استفاده از مزایای آن اقدام کند.

باید دانست که در انتقال مالکیت همه برندها نیاز به داشتن کارت بازرگانی نیست و تنها درصورتی‌که برند به‌صورت لاتین ثبت شده باشد، داشتن کارت بازرگانی ضروری است.

مهم‌ترین مزایای خرید برند آماده، صرفه‌جویی در زمان و سرعت بخشیدن به کسب‌وکار است ولی بااین‌حال خرید یک برند ثبت شده، مقرون‌به‌صرفه نیز هست. زیرا ثبت قانونی یک برند بسیار پردردسر و زمان‌بر است. به‌علاوه شناساندن یک برند به بازار امری بسیار طاقت‌فرسا و سخت است که در موارد بسیاری برندهای آماده شده این مسیر را برای شما کوتاه کرده‌اند.

مرکز برند چه کمکی به شما می‌کند؟

همان‌طور که در مقاله بالا شرح داده شد، معمولاً برندی را می‌توان به ثبت رساند که تاکنون همانند آن ثبت نشده باشد. احتمالاً با خود فکر می‌کنید که پیگیری ثبت برند کار بسیار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای است که تنها با تماس تلفن به سامانه مالکیت معنوی می‌شود آن را انجام داد و دیگر نیازی به مشاوره از متخصصان ماهر و پرداخت هزینه به آن‌ها نیست.

 اما باید دانست که این کار نیاز به تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد و اگر شما در این راه خودسرانه عمل کنید مطمئناً با مشکلاتی مواجه می‌شوید و ممکن است هزینه‌های بیشتری پرداخت نمایید.

به طور مثال ممکن است نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید شباهتی به بقیه برندها نداشته باشد اما بازهم دچار مشکل شوید زیرا احتمال دارد که بخشی از نام منتخب شما در قسمت واج و آواها به دیگر برندها شباهت داشته باشد و این یک دلیل برای رد درخواست شما می‌گردد. 

حال که این مقاله را مطالعه نمودید، بیشتر با پیچیدگی این کار آشنا شده‌اید و می‌بینید که کار برای شما چه‌قدر سخت و دشوار است. مجموعه مرکز برند که از مراکز فروش برند ثبت شده با سابقه طولانی در حوزه خرید و فروش است و با بهره‌گیری از کارشناسان خبره و متخصص با دانش و تجربه کافی می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره بسیار مناسبی ارائه داده و شما را راهنمایی کند.

به‌علاوه، این شرکت با در اختیار داشتن مجموعه گسترده‌ای از برندهای ثبت شده آماده انتقال با کیفیت بالا، می‌تواند کمک شایانی به انتخاب مناسب‌ترین و باارزش‌ترین برندها باتوجه‌به شرایط کسب‌وکار شما ارائه کند.

برای استفاده از خدمات حرفه‌ای، مرکز برند کافی است همین‌الان با شماره 09122180826  تماس بگیرید و به سایت https://markazebrand.ir/ مراجعه نمایید.

مقالات پیشنهادی: ماندگاری برندها در ایران

  • نویسنده
    Markazebrand
  • تعداد بازدید
    137 بازدید
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
تماس