ماندگاری برندها در ایران

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

ماندگاری برندها در ایران، یکی از چالش‌برانگیزترین اتفاقات در مسیر سرمایه‌گذاری و برندسازی در کشورمان است.

امروزه اهمیت برند در بسیاری از موارد از کیفیت محصول بیشتر است. بسیاری از مردم پیش از انتخاب محصول یا خدمت موردنظر خود، نخست به انتخاب برند می‌پردازند و محصول یا خدمت خود را در سبد تولیدی برند مربوطه جستجو می‌کنند.

برند به زبان ساده عبارت از علامت، نشان، طرح یا ترکیبی از این‌هاست. این علامت برای شناسایی کالاها و خدمات یک تولیدکننده یا فروشنده و متمایزکردن این کالاها و خدمات از کالاها و خدمات رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما در ابتدای راه هستید و می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری بزرگ را شروع کنید، لازم است با افراد خبره در زمینه کارشناسی فروش برند آماده یا خرید برند ارزان مشورت داشته باشید.

امروز به‌دست‌آوردن برند آماده یک مسئله بسیار مهم و استراتژیک است. هرچند ممکن است برای خریدار هزینه‌های قابل‌توجهی داشته باشد، اما از سوی دیگر ارزش افزوده بسیار زیادی را برای وی به ارمغان خواهد آورد.

از این رو این امر باید توسط افراد خبره و کارشناس صورت پذیرد. تا ضمن انجام مطالعات و کارشناسی‌های لازم، ارزش واقعی یک برند مشخص شود؛ و از سوی دیگر روند نقل‌وانتقال برند آماده به‌درستی صورت پذیرد.

ما در مرکز برند تلاش می‌کنیم تا شما را با ابعاد مختلف این مسئله آشنا کنیم. به‌علاوه شما می‌توانید برای خرید برند ارزان یا سؤالات خود، به‌آسانی با کارشناسان ما (شماره تماس مرکز برند: 09122180826) تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح کنید و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

درهرصورت شواهد تجربی موجود در کشور نشان می‌دهد اهمیت موضوع برندسازی و حفظ آن در کشور ما به نحو شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم موضوع ماندگاری برندها در ایران یا شکست برند را تحلیل و بررسی کنیم.

وضعیت ماندگاری برندها در ایران

معمای عدم ماندگاری برندها در ایران چیست؟

برند ثروتی غیر مشهود است که در کسب‌وکارهای تجاری به علت تأثیر اقتصادی، یک دارایی مهم به‌حساب می‌آید. برندها بر انتخاب و تصمیم مشتریان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی اثر می‌گذارند.

کاهش میزان ریسک و صرفه‌جویی در زمان از منظر مصرف‌کننده، ایجاد ثروت و عاملی برای رقابت‌های مفید از منظر تولیدکننده از جمله دلایل اهمیت برندها است.

شواهد تجربی موجود در کشور نشان می‌دهد اهمیت ماندگاری برندها در ایران به نحو شایسته موردتوجه قرار نگرفته است.

برای نمونه در ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، دولت موظف به حمایت از ایجاد و تقویت نشان تجاری داخلی محصولات صنعتی و خوشه‌های صادراتی است.

در مواد (8) و (150) قانون برنامه پنجم توسعه نیز کمک به بلوغ بنگاه‌های کوچک و تبدیل آنها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت‌پذیر موردتوجه بوده است.

اما در عمل تعدادی از برندهای نام‌آشنا که درگذشته جزو برندهای معروف کشور بودند، امروز یا تعطیل شدند یا تنها برای بقا تلاش می‌کنند. این خود یک چالش بزرگ پیش رو برای ماندگاری برندها در ایران است.

شکل‌گیری یک برند موفق در اذهان مخاطبان به سال‌ها و حتی دهه‌ها تلاش شبانه‌روزی نیاز دارد. تلاش در زمینه شناسایی نیاز مخاطبان، شناسایی رقبا، شناسایی بازارها، ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت و ده‌ها فعالیت مستمر دیگر در حوزه‌های طراحی، تولید، بازاریابی و فروش.

اما دهه‌ها فعالیت مستمر و حضور موفق یک برند در بازار می‌تواند با اشتباهی یک‌شبه از بین برود و مرگ برند فرارسد. چه بسیار برندهای موفق و خوش‌آوازه‌ای در بازارهای جهانی و داخلی که دیگر اثری از آنها بر جای نمانده است.

شکست برندها، ستاره‌هایی که افول کردند

روزگاری نه چندان دور برندهایی همچون ارج، آزمایش، پارس الکتریک، نساجی مازندران، کفش ملی، بلا و وین محصولاتی موفق و با کیفیت را روانه بازار داخل و حتی خارج می‌کردند. و در دل مشتریان خود جای داشتند؛ اما امروز اثری از آنها مشاهده نمی‌شود. برخی از آنها به تولید و عرضه چند محصول نه‌چندان با کیفیت مشغول‌اند. و برخی دیگر نیز محصولات سایر تولیدکنندگان را در فروشگاه‌های خود تحت برند از بین رفته خود عرضه می‌کنند.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه عواملی سبب می‌شود یک برند موفق در سراشیبی سقوط و افول قرار بگیرد. و حتی به جایی برسد که اثری از آن باقی نماند؟ راز عدم ماندگاری برندها در ایران چیست؟

در همین زمینه گزارش معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج جالبی را نشان می‌دهد. در این سال‌ها با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی تصمیم‌سازان اقتصادی برای بهبود محیط کسب‌وکار، همچنان عوامل مهم و مؤثری منجر به ناپایداری برندها در ایران می‌شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ایجاد واحدهای متعدد صنعتی مشابه!

شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی! صنایع در کشور ما امروز یک چنین اوضاعی دارند.

به عبارت فنی‌تر، یکی از موانع شکل‌گیری و تداوم برند در ایران، عدم توجه به ظرفیت جذب اقتصاد و ایجاد واحدهای صنعتی مشابه متعدد است.

ایجاد واحدهای صنعتی مشابه متعدد بنا به دلایلی مانع بالفعل شدن الزامات شکل‌گیری برندها در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. اتفاقی که ماندگاری برندها در ایران با چالش روبرو کرده است که از جمله آن می‌توان به:

  • محدود بودن منابع مالی اشاره کرد. توزیع این منابع میان تعداد زیادی واحد تولیدی، رقم ناچیزی خواهد بود که مشکلی را حل نمی‌کند.
  • همچنین بحران سرمایه در گردش از دیگر مصادیق آن است. تعداد واحدهای مشابه موجب ایجاد رقابت مخرب میان این واحدها و شکل‌گیری فساد در میان آنها می‌شود.

در این واحدها صرف هزینه برای تحقیق، توسعه و نوآوری توجیه ندارد، زیرا نوآوری نیاز به مقیاس اقتصادی دارد. به همین دلیل در اکثر تولیدات این واحدها با وجود گذشت زمان، تغییر چشمگیری در ظاهر و کیفیت محصول ایجاد نمی‌شود.

بالا بودن هزینه تولید

از سوی دیگر، بالا بودن هزینه عوامل تولید در این‌گونه واحدها بالا است.

بر اساس آمارهای موجود از تعدد شرکت‌های مشابه ایجاد شده در کشور، بیشترین میزان تعدد شرکت‌ها در حوزه «آب‌معدنی، دوغ و نوشابه» است.

در این حوزه بالغ‌بر یک هزار و 549 شرکت مشابه در ایران فعالیت دارند. از این تعداد، 792 شرکت دارای پروانه بهره‌برداری بوده و 757 شرکت نیز دارای مجوز بوده و در دست ساخت قرار دارند.

در بخش فولاد نیز 612 شرکت پروانه بهره‌برداری دارند و 828 شرکت نیز دارای مجوز و در حال ساخت هستند. با احتساب این ارقام، در مجموع یک هزار و 440 شرکت مشابه در حوزه فولاد فعالیت می‌کنند.

تعدد بیش از اندازه واحدهای تولیدی در کشور منجر به ایجاد رقابتی مخرب میان شرکت‌های تولیدی و عدم صرفه اقتصادی می‌شود.

طبق مقایسه‌ای که در این زمینه با سایر کشورها صورت‌گرفته، در بخش خودروسازی تعداد شرکت‌های دارای فعالیت مشابه در ایران بسیار بالا است. در کشورمان در حال حاضر 49 شرکت خودروسازی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد. با درنظرگرفتن شرکت‌های دارای مجوز در حال ساخت، این تعداد به 81 واحد می‌رسد!

این در حالی است که در سایر کشورها نظیر آلمان 12 کارخانه و آمریکا 29 کارخانه فعال دارد. همچنین در اسپانیا 10 کارخانه، فرانسه 8 کارخانه و کره جنوبی 5 کارخانه خودروسازی وجود دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد شفاف کردن فضای کسب‌وکار و قراردادن اطلاعات در خصوص تعداد واحدهای در حال فعالیت و دارای مجوز در هر رشته فعالیت به تفکیک منطقه به متقاضیان و هدایت آنها به ایجاد خوشه‌ها می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر باشد.

 

نبود نوآوری و عدم استفاده از تکنولوژی

متأسفانه عدم توجه به موضوع خلاقیت در تولید محصولات و خدمات و ارائه آنها به همان سبک و سیاق گذشته مشتریان را فراری می‌دهد. همچنین وقتی بنگاه اقتصادی خلاقیت نداشته باشد توانایی جذب مشتریان جدید را نیز نخواهد داشت.

از سوی دیگر به‌روز نبودن تکنولوژی‌ها و عدم توجه به تغییرات محیطی یکی دیگر از خطرات پیشروی ماندگاری برندها در ایران است.

عدم پیش‌بینی به‌موقع روندهای آتی توسط کسب‌وکارها یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند سبب شکست برند شود.

هر کسب‌وکاری باید به‌دقت محیط صنعت و محیط کلان فعالیت خود را تحت نظر داشته باشد. این امر سبب می‌شود تا در برهه‌های زمانی خاص، واکنش مناسب را از خود نشان دهد.

خطر بازار انحصاری و غیررقابتی

فقدان رقابت کافی در بازار و شکل‌گیری بازارهای انحصاری خطر دیگر پیشروی برندها است. فقدان رقابت کافی در بازار و عدم حضور رقبای قدرتمند داخلی و خارجی برای هر کسب‌وکاری مخرب است.

در سایه انحصار کسب‌وکارها دیگر نیازی نمی‌بینند تا خود را با شرایط بازار وفق دهند. این اتفاق باعث می‌شود محصولات و خدمات مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتریان ارائه نشود.

این رویه در بلندمدت سبب شکست برند خواهد شد. زیرا با ورود رقیب قدرتمند جدید در بازار، آن برند دیگر جایی در اذهان مشتریان خود نخواهد داشت.

گرایش مردم به استفاده از برندهای خارجی دلیل عدم ماندگاری برندها در ایران

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که در برخی صنایع و بخش‌های خدماتی کیفیت محصولات داخلی در مقایسه با رقبای خارجی از سطح نازل‌تری برخوردارند. ولی بر کسی پوشیده نیست که اقبال عمومی نسبت به کالاها و برندهای خارجی متأثر از جذابیت برندهای خارجی است.

بخش اعظم این جذابیت متأثر از پیاده‌سازی آگاهانه برنامه‌های برندسازی است. از سوی دیگر کم‌کاری دستگاه‌های مسئول برای زدودن تصویر منفی و غیرمنصفانه که علیه نام و محصول ایرانی شکل‌گرفته، نیز تشدیدکننده این امر بوده است. موضوعی که به شدت ماندگاری برندها در ایران را با چالش مواجه کرده است.

آزمودن تولیدات ایرانی، به‌ویژه در صنایعی که مزیت آشکاری برای تولید آنها وجود دارد (نظیر صنایع غذایی و خوراکی)، خود مثبت برندهای ایرانی است.

این محصولات علاوه برداشتن قیمت بسیار کمتر در مقایسه با محصولات خارجی، از کیفیت بالاتری نیز برخوردارند.

رشد برندها

چرایی عدم ماندگاری برند در ایران

به طور خلاصه دلایل عدم موفقیت برندهای موجود در ایران عبارت‌اند از:

  • فقدان مقیاس‌های لازم از جنبه‌های مختلف سرمایه،
  • عدم توجه به ذائقه و سلیقه مصرف‌کننده،
  • عدم توجه به نوآوری و تنوع است.
  • ملی بودن صنایع و مدیریت دولتی،
  • واردات بی‌رویه و تکیه دولت بر درآمدهای نفتی،
  • عدم شکل‌گیری فرهنگ صنعتی،
  • نبود نظام تأمین مالی مناسب و ضعف نهادهای پشتیبان

چرایی موفقیت برندها در ایران

هرچند بسیاری از برندهای معروف ایران امروز از چرخه اقتصادی حذف شده‌اند. اما بعضی دیگر از این برندها هنوز همچون ستاره‌ای در آسمان اقتصاد می‌درخشند.

در همین زمینه در بررسی‌های معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس به نکات ذیل اشاره شده است:

  • انجام یکپارچگی‌های عمودی در بخش تأمین مواد اولیه و توزیع محصولات،
  • پیگیری راهبرد رشد متمرکز با هدف بهره‌گیری از صرفه‌های مقیاس،
  • اتخاذ رویکرد صادرات گرا و پیگیری راهبرد بازاریابی بین‌المللی،
  • پیاده‌سازی استانداردهای مدیریت کیفیت و طراحی تحقیقات بازار به‌صورت دوره‌ای و منظم
  • بهره‌گیری از صرفه‌های تنوع از طریق متنوع سازی تولیدات کارخانه‌ای

راه‌حل تقویت برندها چیست؟

برند و دریافت سود از برند، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. از سوی دیگر نیاز به هزینه، اقتصاد پویا و حمایت دولت از جمله ضروریات برند سازی است. هر کدام از اتفاقات فوق نباشد از قدرت برند و برندسازی کاسته خواهد شد.

اما به صورت کلی برای تقویت برندهای بنگاهی در عرصه داخلی و بین‌المللی سه راهکار را پیشنهاد می‌شود:

  • اول: اصلاح ساختار سازمانی و کارکردی کمیسیون تخصصی نشان تجاری، شامل:

– تقویت اعضای کمیسیون

– بهبود کارکردهای آموزشی، مشاوره‌ای و تحقیقاتی

– ساماندهی برندهای داخلی

  • دوم: هدایت واحدهای فاقد مقیاس بهینه به سمت ایجاد یکپارچگی‌های افقی و دستیابی به مقیاس اقتصادی از طریق پویایی در تبدیل واحدهای کوچک و متوسط به واحدهای بزرگ
  • سوم: تقویت شبکه‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی، شناسایی خوشه‌های صنعتی و حمایت از شکل‌گیری خوشه‌ها و تقویت آنها

اهمیت برندسازی در ایران

مرکز برند برای فروش برند یا تقویت آن چه کمکی می‌کند؟

به طور کلی دلایل زیادی برای شکست برند وجود دارد که در بالا بررسی شد. تولیدکننده باید در جهت رفع آن‌ها و اعتمادسازی، محصولی باارزش ذاتی بالا و نام تجاری مناسب روانه بازار کند. اما این مهم چگونه امکان پذیراست؟ از سوی دیگر اگر شما سال‌ها برای برندتان زحمت کشیده باشید و آن را به جایگاه مناسبی رسانده باشید. چگونه می‌توانید آن را کارشناسی شده به فروش برسانید؟

یک راه‌حل ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما اگر مالک یک برند هستید و قصد فروش برند آماده خود را دارید، حتماً می‌دانید که فروش برند آماده با شرایط مناسب، کار ساده‌ای نیست.

جدا از پیچیدگی‌ها و سختی‌های یافتن خریدار مناسب برای برند، بحث کارشناسی قیمت، عقد قرارداد و انجام مراحل نقل‌وانتقال یک برند، مشکل بزرگی خواهد بود.

مرکز برند به شما کمک می‌کند. با استفاده از کارشناسان مجرب و حرفه‌ای این مرکز می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین قیمت برند خود را به فروش رسانید.

و اگر شما خریدار یک برند آماده هستید، باید بدانید که انتخاب و خرید یک برند آماده امری کارشناسی و حرفه‌ای است. و بدون استفاده از مشاوران و کارشناسان خبره ممکن است در این امر دچار اشتباه بزرگی شوید.

خرید برند ارزان با بیشترین ارزش افزوده مسلماً مدنظر هر خریداری است. البته خرید برند ارزان بدون کمک کارشناسان متخصص دست‌یافتنی نیست.

در هر زمینه‌ای فقط کافی است که برای دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت مرکز برند تماس بگیرید.

09122180826

  • نویسنده
    Markazebrand
  • تعداد بازدید
    244 بازدید
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
تماس