اگر میخواهید برای شرکت خود برند و نام تجاری داشته باشید، نخستین گام اقدام به اظهارنامه ثبت علامت تجاری است. ثبت علامت تجاری، کسب و کار شما را از سایر رقبای صنف خود متمایز میسازد.
اگر به دنبال آن هستید که در صنف خود از بهترینها باشید و کسب و کار خود را ارتقا دهید، ثبت برند یک امری ضروری است. ثبت برند و نام تجاری از سوء استفاده رقبای شما از مارک و علامت تجاری شما جلوگیری میکند.
بسیاری از برندهای معروف در سطح ملی و یا بینالملل با صرف هزینههای فراوان برای خود اعتباری کسب کردهاند. مارک و نام تجاری این شرکتها برای مشتریان این شرکتها نشانه اعتبار و شخصیت آن شرکت است.
اگر این نامهای تجاری ثبت نشده باشند، دیگر رقبا به راحتی میتوانند از اعتبار این برندهای معروف به نفع خود بهره برداری کنند. در این صورت دیگر بنگاه تجاری خوشنام نمیتواند از سوء استفاده دیگران شاکی شوند.
مراحل ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری
ثبت علامت تجاری و برند مراحلی دارد که به آنها اشاره میشود.
– انتخاب نام و علامت تجاری
– ثبت اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت صنعتی
– تأیید علامت تجاری توسط مراجع ذیصلاح
– آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری طی 2 مرحله در روزنامههای رسمی شرکت
– ثبت و صدور نهایی برند و علامت تجاری و تحویل آن به مالک کسب و کار
لازم به ذکر است که نام تجاری که شما انتخاب میکنید، نباید مشابه ثبت شدهای داشته باشد. همچنین مارک و برند انتخاب شده توسط شما باید با محصول تولیدی شرکت سنخیت داشته باشد. در غیر این صورت نام تجاری شما رد میشود.
توصیه میشود در انتخاب نام و علامت تجاری از کلماتی نسبتاً کوتاه و آشنا به ذهن استفاده شود. شما برای این کار میتوانید از نامهای معروف و یا مارکهای سایر اصناف استفاده نمایید.
نام تجاری باید به گونهای باشد که مشتری احساس کند این برند برایش آشناست. بدون شک مشتری به دنبال خرید از برندهای نام آشنا و مطمئن است و اینکه برند شما را مشهور تصور نماید، نشانگر آن است که شما یک قدم جلوتر هستید.
مدارک مورد نیاز برای ارائه اظهارنامه ثبت برند
برای ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری باید مدارک شما کامل و بدون عیب و نقص باشد. در مراحل مختلف ثبت علامت تجاری شما به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت که بهتر است قبلاً آنها را آماده نمایید.
- اگر مالک شخص حقیقی باشد نیاز به اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی است.
- در مالکان حقوقی نیز باید مدارک معتبر دال بر مالکیت ارائه شود.
- پروانه کسب و مجوز فعالیت از صنف مورد نظر نیز باید ارائه شود.
- اگر حوزه فعالیت شرکت شما بینالمللی است و یا از نامهای غیر فارسی در علامت تجاری استفاده شده باشد، باید کارت بازرگانی داشته باشید.
- نمونه آپلود شده مارک و علامت تجاری را باید قبلاً طراحی و آماده کرده باشید. ارائه این لوگو نیز شرط لازم است.
- پرداخت هزینه مشخصی برای هزینههای ثبت برند نیز در نظر گرفته شده است.
روش اینترنتی ثبت علامت تجاری
– مراجعه به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی
– انتخاب قسمت ثبت علایم تجاری
– ورود به قسمت اظهارنامه ثبت علامت تجاری (برند)
– انتخاب نوع اظهارنامه
– تکمیل قسمت مربوط به اطلاعات مالک حقیقی و یا حقوقی. البته اگر شرکت وکیل قانونی داشته باشد باید مشخصات او نیز ثبت شود.
– بارگذاری فایل مدارک ذکر شده. باید قبلاً تمامی مدارک اسکن شده باشند و فایل آنها در دسترس باشد.
– پس از مطمئن شدن از صحت اطلاعات درج شده باید هزینه ثبت علامت تجاری نیز به صورت آنلاین پرداخت شود.
– پس از طی همه این مراحل، نام کاربری و کلمه عبور به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد.
– اگر مشکلی وجود نداشته باشد و علامت تجاری شما تأیید گردد، پس از حدود یک ماه، برند شما در اداره مالکیت صنعتی ثبت میگردد.
فواید و مزایای ثبت علامت تجاری (برند)
شما در هر صنف از اصناف که مشغول به فعالیت باشید، بیگمان رقبای بسیاری دارید. تلاش هر تولید کننده و عرضه کننده خدمات این است که بازار بهتری برای خود فراهم نموده و کسب و کار خود را رونق بخشد.
بدون شک رقبای شما بیکار ننشستهاند تا بازار و مشتریان محصول مورد نظر را در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر رقابت سالم و اخلاقی درون صنفی، ممکن است تعدادی افراد سودجو نیز به دنبال بهرهوری از نام تجاری شما باشند.
یک شرکت معتبر و خوشنام، ممکن است سرمایهگذاری فراوانی کرده باشد تا اعتماد مشتریان را به سوی خود جلب نماید. سالها صبر و تحمل میخواهد تا یک برند، شناخته شده و معروف گردد.
اگر این برند و مارک معتبر، علامت و نام تجاری خود را ثبت نکرده باشد خود را در معرض ریسک بزرگی قرار داده است. ممکن است رقبای این برند بدون زحمت و هزینه کرد، از خوشنامی و اعتبار برند شما برای عرضه محصولات خود استفاده کنند.
برای جلوگیری از این گونه سوء استفادههای احتمالی، بهترین و مطمئنترین راهکار، ثبت علامت تجاری و برند شرکت است. با ثبت برند، رقبای شما دیگر جسارت بهرهبرداری از نام تجاری و مارک شما را نخواهند داشت.
برند و نام تجاری هر شرکت نمایانگر اعتبار و شخصیت آن شرکت است. مشتریان یک برند با اعتماد به آن به سراغ خرید محصولات آن برند میروند و از کیفیت آن محصولات مطمئن میباشند.
اگر رقبای شما محصولات بیکیفیت خود را تحت نام تجاری شما به فروش برسانند، دیگر مشتریان شما آن اعتماد سابق را به محصولات شما نخواهند داشت. شما با یک سهل انگاری بازار فروش خود را در معرض خطر قرار دادهاید.
از طرف دیگر، شما برای رسیدن به مرحله معروفیت و محبوبیت تحمل هزینههای فراوانی شدهاید. سالها صبر کردهاید تا برند شما نامی در میان نامها ایجاد کند. با ثبت نکردن برند خود، عملاً بازار خود را در اختیار رقبا قرار میدهید.
تاریخچه ثبت علامت تجاری و برند در ایران
روش متمایز ساختن کالای یک فعال اقتصادی با دیگر کالاها قدمت فراوانی دارد. بسیاری از تجار برای آن که کالای تقلبی به جای محصولات آنها عرضه نشود، شگردهای گوناگونی داشتهاند.
خود مشتریان برای آن که فریب نخورده و به محصول اصلی مورد نظر خود دست بیابند، نیز دنبال راهکارهایی بودهاند. عرضه کنندگان معمولاً نشانه و علامتی را روی محصولات خود قرار میدادند تا محصولشان متمایز شود.
ارائه جنس دیگری با نام یک محصول معروف نه تنها تضییع حق تجار به حساب میآمد، بلکه اضرار به مشتری نیز محسوب میشده است. این روال معمول بوده که استفاده از نام تجار معتبر و مشهور امری ناپسند به حساب میآمده است.
در سال 1304 قانون ثبت علایم تجاری و صنعتی در ایران به تصویب رسید که پشتوانه حمایت قانونی داشت. بعدها برای جلوگیری از سوء استفاده از علامت تجاری دیگران، مقررات جزایی نیز در نظر گرفته شد.
هم اکنون مواد 525 ، 529 و 530 قانون مجازات اسلامی اختصاص به کسانی دارد که از نام تجاری دیگران بهره برداری کنند. یعنی قانون پشتوانه محکمی برای ثبت علامت تجاری در ایران است.
البته قوانین حمایت از برند و علامت تجاری تنها مختص ایران نیست. امروزه دیگر احترام به برند دیگران جنبه بینالمللی داشته و حمایت مراکز قانونی جهانی را در پی دارد.
در سطح بینالملل، قوانین متعددی برای حمایت از برندینگ وضع شده است که یکی از معروفترین آنها کنوانسیون پاریس است. این قانون معروف به اتحادیه پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی نام دارد.
در سال 1337 شمسی، ایران نیز به این کنوانسیون پیوسته و ملزم به رعایت قوانین آن است. این قوانین بینالمللی تمامی کشورهای عضو را مکلف مینمایند از برند و مالکیت صنعتی حمایت کنند.
تعدادی از مزایای ثبت علامت تجاری و برند
حمایت قانون از شما
مهمترین فایده ثبت علامت تجاری، حمایت قانون از برند شما در مقابل سوء استفادههای احتمالی است. اگر نام تجاری شما در بازار شناخته شده است و اعتماد مشتریانی را به خود جلب نموده است، حتماً برند خود را ثبت کنید.
بدون ثبت قانونی برند، رقبای شما به راحتی میتوانند از اعتبار شما برای عرضه کالای خود بهره برداری کنند. اما اگر برند شما ثبت شده باشد، در صورت سوء استفاده از نام تجاری شما، قانون از شما حمایت خواهد کرد.
در حقیقت با ثبت برند و نام تجاری، شما کسب و کار خود را در مقابل خطرات احتمالی بیمه مینمایید. اولاً که برند ثبت شده به ندرت مورد سوء استفاده قرار میگیرد و اگر هم خطری آن را تهدید کرد از حمایت قانونی برخوردار است.
مارک شما در صنف خودتان متمایز میشود
دیگر مطمئن هستید که مارک و نام تجاری مشابه شما در بازار وجود ندارد.
شما در کسب و کار خود میخواهید سالها فعالیت کنید. هدف از ایجاد کسب و کار نیز جلب مشتری و رسیدن به سود بیشتر است. ماندگاری نام تجاری، موجب اعتماد و اطمینان خاطر خواهد بود.
در تبلیغات گوناگون بنگاههای اقتصادی شنیدهاید که مثلاً با چندین سال فعالیت و یا تجربه. این خود امتیاز بزرگی برای شما محسوب میشود که شرکت شما شرکتی با تجربه و ماندگار شناخته شود.
ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریان و کارکنان
ایجاد اطمینان برای مشتریان و کارکنان از دیگر فواید ثبت علامت تجاری است. این که شما برند خود را ثبت کردهاید نشانگر آن است که هدف شما ماندگاری و ارتقای کسب و کار و تجارت شما است.
ممکن است محصول شما نیاز به استفاده مستمر داشته باشد. و یا اینکه خدمات پس از فروشی نیاز داشته باشد. در این صورت سوابق شما و اراده شما برای استمرار کسب و کار خود، موجب اطمینان خاطر مشتریان خواهد شد.
مشتریان خرد و کلان چندان متمایل به همکاری با شرکتهای متفرقه نیستند. آنان بیشتر علاقهمند هستند که با برندی کار کنند که برای همیشه محصولات مورد نیاز آنها را فراهم خواهد نمود.
ثبت علامت تجاری و برند این پیام را دارد که ما آمدهایم که بمانیم و اعتبار خود را روز افزون، افزایش دهیم. در ضمن این معنا را القا مینماید که شما از محصولات خودتان مطمئن هستید که آن را برند نمودهاید.
البته لازم به یادآوری است که اگر عملکرد بنگاه اقتصادی شما درست نباشد، به دنبال موفقیت در صنف خود نباشید. ثبت برند وقتی ارزشمند است که شما اراده جدی برای تولید محصولات قابل رقابت و با کیفیت باشید.
برند معتبر و خوشنام، به خودی خود سرمایه ارزشمندی به حساب میآید
ثبت علامت تجاری با شرایط ذکر شده، بسیاری از نمایندگیها و ویزیتورها را ترغیب خواهد نمود که با شما همکاری کنند.
در این صورت است که دیگر تنها مشتریان خرد به سراغ شما نخواهند آمد. با همکاری عرضه کنندگان محصولات شما، در حقیقت شما برای خود ایجاد سرمایه مادی و معنوی نمودهاید.
در این صورت سرمایههای این فروشندگان در خدمت عرضه محصولات شما قرار خواهند گرفت. اعتبار و مشهوریت برند شما میتواند سود مضاعفی از طریق مشتریان خرد و کلان برای شما به ارمغان آورد.
از طرفی بسیاری از مشتریان خرد شما، طالب خرید محصولات شما هستند و هرکسی آن را عرضه کند از آن استقبال خواهند نمود. از طرف دیگر نیز به دلیل محبوبیت محصولات شما، بسیاری خواستار همکاری با شما برای عرضه محصولاتتان خواهند بود.
ارزش بالا دستی و پایین دستی برند معتبر و خوشنام
با تولید و عرضه محصولات با کیفیت و نیز ثبت علامت تجاری، شما امتیازات دیگری غیر از جذب مشتری نیز به دست خواهید آورد. فروش و جذب مشتری تنها بخشی از فرایند بنگاهداری اقتصادی موفق است.
قطعاً کسب و کار شما نیاز به حمایتهای دیگری نیز پیدا خواهد نمود. مثلاً اعتماد تهیه کنندگان مواد اولیه محصولات شما و یا وامهای بانکی بستگی به شهرت برند ثبت شده شما خواهد داشت.
این دو عامل بالا دستی میتواند در رونق و ارتقاء کسب و کار شما تأثیر فراوانی داشته باشد. شما حتماً به تأمین کنندگان مالی برای بقای شرکت خود احتیاج خواهید داشت. بانکها و تأمین کنندگان محصولات پایه محصولات برند شما میتوانند دو عامل تأثیر گذار باشند.
شهرت و خوشنامی برند شما در جذب سرمایهها تأثیر مستقیمی دارد. شرکتهای عرضه کننده محصولات پایه صنف شما به دنبال همکاری با خوشنامترین و مشهورترین برندها خواهند بود.
در ضمن برای دریافت وامهای بانکی این شهرت و محبوبیت بیتأثیر نخواهد بود. میزان گردش سرمایه شما در بانک و معتبر بودن برند و شرکت شما در تحقیقات بانکها برای ارائه تسهیلات، لازم خواهد بود.