اخذ کد اقتصادی

 همانطور که هر شخص برای فعالیت های خود نیاز به کد ملی دارد، هر شرکت حقیقی و یا حقوقی نیز نیاز به کد اقتصادی دارد. این کد در ردیابی نحوه ی عملکرد شرکت به مراجع قانونی کمک می کند. ما این مطلب از مرکزبرند به طول کامل به معرفی فرآیند اخذ کد اقتصادی و فرآیند آم می پردازیم. همراه ما باشید.

محتوا پنهان

1 کد اقتصادی چیست؟

2 چه افرادی از اخذ کد اقتصادی معاف هستند؟

3 مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

4 مزایای اخذ کد اقتصادی

4.1 امکان شرکت در مزایده ها و مناقصه ها

4.2 صادرات و واردات با کد اقتصادی

5 مراحل اخذ کد اقتصادی به چه صورت است؟

6 نگرفتن کد اقتصادی چه تبعاتی دارد؟

7 جرم های مربوط به کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی از 12 رقم تشکیل شده و هر شرکت یا کسب و کار کد اقتصادی مخصوص به خود را دارد. این کد برای شناسایی شرکت ها و یا اشخاص حقیقی یا حقوقی در امور مالیاتی کشور به کار می رود. با این کد فعالان اقتصادی علاوه بر اخذ مالیات با کد مخصوص خود شناسایی میشوند. تمام شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ این کد هستند .پس از ثبت شرکت , تنها 2 ماه زمان برای اخذ کد اقتصادی وجود دارد.

چه افرادی باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کنند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیت های زیر یا یکی از این فعالیت ها مشغولند موظف به اخذ کد اقتصادی هستند:

اشخاصی که صادرات و واردات , مونتاژ کالا , توزیع کالا و یا خدمات انجام می دهند و یا اشخاصی که دارای محلی برای فعالیت تجاری خود هستند.

چه افرادی از اخذ کد اقتصادی معاف هستند؟

در حالی که تقریبا تمام شرکت ها موظف به اخذ این کد هستند، برخی از کسب و کارها و اشخاص نیازی به آن ندارند مانند:

اشخاص حقیقی که به فعالیت هایی مثل فیلم سازی، خطاطی، طراحی، ویراستاری انواع کتاب و مجله،  نقاشی و خوشنویسی، ارائه ی انواع خدمات در زمینه ی گرافیک و  ترجمه مشغول هستند.

اشخاصی که به فعالیت های تحقیقاتی یا مشاوره فنی اشتغال دارند , از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.

مساجد و اماکن مذهبی.

شخص حقیقی که پیمانکار است. البته  با این شرط که مبلغ دریافتی قراردادها از 5 میلیون تومان در سال کمتر باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

چه مدارکی برای اخذ کد اقتصادی لازم است؟

برای اشخاص حقیقی

  1. درخواست کتبی شخص
  2. کپی از مدارک شناسایی
  3. سه قطعه عکس سه در چهار
  4. کپی کارت اقتصادی قبلی (در صورت داشتن)
  5. کپی پروانه کار
  6. تکمیل فرم نمونه
  7. فیش پرداختی

برای اشخاص حقوقی:

  1.  تصویر مجوز تاسیس
  2.  تصویر اساسنامه شرکت
  3.  تصویر تقاضانامه
  4.  تصویر روزنامه رسمی تاسیس
  5.  تصویر روزنامه رسمی تغییرات (در صورت داشتن)
  6.  تصویر مدارک شناسایی اعضای هیات مدیره
  7.  تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه
  8.  تصویر آگهی تغییرات و تاسیس ثبتی
  9.  قبض تلفن یا برق شرکت
  10.  گواهی امضای صاحبان امضا در دفتر خانه اسناد رسمی
  11.  اصل وکالتنامه به نام نماینده
  12.  فیش واریزی سرمایه شرکت

مزایای اخذ کد اقتصادی

یکی از این مزایا عقد قراردادهای دولتی است. این کد باعث افزایش اعتبار کسب و کار می شود و با این کد هر کسب و کار به رسمیت شناخته میشود مخصوصا اگر کسب و کاری دارید که با مراکز دولتی در ارتباط است حتما اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایید.

اعتبار بخشی به شرکت یکی دیگر از مزایای اخذ کد است.

در زمان بستن قرارداد با شرکت‌های دیگر، شرکت‌های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست می‌کنند که در صورت عدم ارائه، یک قرارداد فوق العاده را از دست می‌دهید.

با داشتن کد اقتصادی زمینه ی مناسبی برای بستن قراردادهای بین المللی برای شما فراهم میشود. به صورت کلی برای بستن قراردادهای بین المللی شرکت باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد که یکی از این اعتبارت داشتن کد اقتصادی است.

امکان شرکت در مزایده ها و مناقصه ها

یکی دیگر از مزایای کد اقتصادی , فرصت داشتن برای شرکت در مزایده و مناقصه ها است. برای کسب سود بیشتر و حضور ارزشمند در مناقصه و مزایده ها داشتن کد اقتصادی از مهمترین نکات است. اگر این کد را نداشته باشید ممکن است فرصت شرکت در مناقصه و مزایده را از دست بدهید.

از طرف دیگر، وقتی که یک کسب و کار کد اقتصادی داشته باشد، یعنی آن کسب و کار دارای اعتبار است و وجهه ای رسمی دارد پس سرمایه گذاران به این کسب و کار توجه ویژه ای نشان میدهند. برای موفق شدن در یک کسب و کار همیشه به جذب سرمایه نیاز دارید و زمانی که سرمایه گذار بخواهد به یک کسب و کار سرمایه اختصاص دهد باید از اعتبار آن مطمئن شود. یکی از نکات اعتبار داشتن کسب و کار داشتن کد اقتصادی است که باعث جذب سرمایه گذاران و رشد کسب و کار میشود.

صادرات و واردات با کد اقتصادی

شاید بتوان گفت مهم ترین مزایای داشتن کد اقتصادی صادرات و واردات است.

برای صادرات و واردات نیاز به کارت بازرگانی است و دریافت کارت بازرگانی نیاز به داشتن کد اقتصادی دارد .بدون کد اقتصادی این فرصت ارزشمند از دست میرود.

کد اقتصادی باعث جلوگیری از مشکلات مالیاتی میشود. از مهم ترین قسمت های فعالیت هر شرکت بحث مالیات است. شرکت های حقیقی و حقوقی باید در مهلت مقرر شده طبق قانون اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه دهد و نسبت به پراخت آن اقدام کند.

مراحل اخذ کد اقتصادی به چه صورت است؟

تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی، اولین مرحله می باشد که باید به شکل حضوری انجام شود. سپس ثبت نام درسایت اخذ کد اقتصادی به آدرس tax.gov.ir است.

و بعد از آن دریافت رمز و پسورد برای ادامه مراحل اخذ کد اقتصادی از طریق پیامک و یا پست ارسال می شود.

سپس ادامه مراحل تا اخذ کد 12 رقمی و سپس کد 16 رقمی هوشمند و بعد از ثبت نام برای ارزش افزوده و در صورت تایید ثبت نام با مراجعه حضوری تشکیل پرونده و سپس اخذ گواهی ارزش افزوده انجام می شود.

بعد از آن میزان مالیات بر افزوده محصولات یا خدمات در فاکتورها درج شده از مشتری اخذ شده و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت می شود.

چقدر طول میکشد تا صحت اطلاعات ما تایید شود؟

در این مرحله با استعلام گرفتن از منابع مختلف سازمانی صحت اطلاعات بررسی می‌شود و در صورت کشف مغایرت موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. دریافت این پیامک به منزله این است که شما باید دوباره وارد مرحله پیش ثبت‌ نام شده و مراحل آن را مجددا طی کنید.

نگرفتن کد اقتصادی چه تبعاتی دارد؟

اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.

چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می­شود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می­گردد.

وظایف اشخاص حقوقی در اخذ کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که در این دستور مکلف به اخذ شماره اقتصادی می باشند، موظفند کپی آگهی در روزنامه رسمی و قبض بانکی واریز مبلغ 5000 ریال به حساب جاری مربوط به حوزه مالیاتی مربوط را تحویل و نسبت به اخذ آن اقدام نمایند.

کلیه اشخاص حقوقی که ملزم به اخذ شماره اقتصادی می باشند موظفند با ارائه کپی صفحه اصلی شناسنامه، رونوشت جواز کسب از مراجع ذیربط و یا سند اجاره نامه یا سند مالکیت و همچنین قبض بانکی بابت واریز 5000 ریال به حساب جاری مربوط به حوزه مالیاتی مربوط و برای اخذ شماره اقتصادی اقدام کنند.

جرم های مربوط به کد اقتصادی

استفاده از اشخاص حقوقی و حقیقی به شماره اقتصادی دیگران تحت هر عنوان غیرقانونی و مغایر با ضوابط است و مالیات بر عهده صاحب شماره اقتصادی می باشد.

هرگونه جعل، کلاهبرداری، سوء استفاده و تبانی در رابطه با قوانین اقتصادی مغایر با قانون بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

دریافت هرگونه وجه اضافی به اضافه ارزش کالا به منظور درج شماره اقتصادی فروشنده یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار مغایر با قوانین بوده و طبق قوانین با متخلفین برخورد خواهد شد.

ثبت برند نیز می توانید روی مرکزبرند حساب باز کنید!

عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از سوی اشخاص ذیربط از قبیل عدم ارائه وی و یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در فروش کالا یا خدمات، باعث برخورد با متخلفان می شود.

در این نوشته از مرکزبرند تلاش شد با مزایای کد اقتصادی آشنا شوید و تاثیرات قابل توجه آن روی کسب و کار را یادآور شدیم. داشتن این کد باعث رشد، توسعه و رونق کسب و کار شما خواهد شد بنابراین نسبت به اخذ کد اقتصادی خود اقدام نمایید.

Share the Post:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts