اخذ کارت بازرگانی

قبل از آنکه بخواهیم به شرایط اخذ کارت بازرگانی، مراحل، مزایا و انواع آن بپردازیم، بهتر است ابتدا به این مسئله بپردازیم که اصلا کارت بازرگانی چیست؟ در طی سال ها کشور ها نمی دانستند که یکی از مزایای مراودات اقتصادی این است که قوانین و مقررات مناسب تنظیم گردد. پس بعد از مدتی برای انجام مراودات اقتصادی و بازرگانی، یک سری قوانین و مقررات ساماندهی و تنظیم کردند. یکی از مهم ترین اقدامات آن ها، ملزم کردن تجار و بازرگانان به اخذ کارت بازرگانی بود. سابقه اخذ کارت بازرگانی در ایران به حدود 70سال قبل بر می گردد.

محتوا پنهان

1 کارت بازرگانی چیست؟

2 انواع مختلف کارت بازرگانی

3 مزایای کارت بازرگانی چیست؟

4 شرایط اخذ کارت بازرگانی به چه صورت است؟

4.1 شرایط اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

4.2 شرایط گرفتن کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی به نوعی یک شناسنامه تجاری است که به فعالیت های تجاری وجه قانونی و رسمی می بخشد. افرادی که این کارت را دریافت می کنند، معمولا تجار، صادرکنندگان، بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی هستند که سابقه و فعالیت آنها برای نهاد های مربوطه احراز شده باشد.

این افراد بدون داشتن کارت مذکور نمی توانند اقدام به فعالیت تجاری کنند. به طوری که در ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372 بر این موضوع تاکید شده است که افراد برای انجام فعالیت های صادرات و واردات نیازمند گرفتن کارت بازرگانی هستند.

شرایط اخذ کارت بازرگانی اینگونه است که معمولا به صورت یک ساله صادر می شود و پس از گذشت یک سال باید تمدید شود.

همچنین ممکن است که افراد در حین داشتن کارت بازرگانی، نهاد های مربوطه بنا به دلایل مختلف از جمله تخطی از قوانین و مقرارت این کارت را باطل کنند که این موضوع جزء شرایط اخذ کارت بازرگانی است. علاوه بر افراد حقیقی مانند تجار و صادر کنندگان شخصی، اشخاص حقوقی مانند شرکت های تولیدی و سایر شرکت ها نیز می توانند برای دریافت این کارت اقدام کنند.

انواع مختلف کارت بازرگانی

کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد، بنابراین شرایط اخذ کارت بازرگانی نیز برای هر کدام متفاوت است.

انواع کارت بازرگانی به دو دسته تقسیم می شود. یکی براساس نوع فعالیتی که از طریق آنها می توان انجام داد و دیگری براساس حقیقی و یا حقوقی بودن کارت است.

البته، مهم ترین و اصلی ترین نوع آنها کارت بازرگانی اشخاص حقیقی است.

ابتدا شما را با انواع کارت بازرگانی براساس نوع فعالیت قابل انجام آشنا می کنیم.

  • کارت بازرگانی تجاری: اصلی ترین و رایج ترین کارت بازرگانی، کارت بازرگانی تجاری می باشد. افرادی که این کارت را دارند می توانند فعالیت هایی مانند صادرات، واردات، ترخیص کالا و امور گمرکی، ثبت سفارش و مواردی از این قبیل را انجام دهند.
  • کارت بازرگانی موردی: برخی از افراد فقط می خواهند برای یک بار فعالیت های تجاری و ترخیص کردن کالا را انجام دهند. اینگونه افراد می توانند کارت بازرگانی موردی دریافت کنند. این مدل کارت ها یک بار مصرف هستند.
  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: همانطور که می دانید بسیاری از واحد های صنعتی و تولیدی نیاز به واردات مواد اولیه جهت تولید محصول دارند. و همینطور آنها قصد دارند به صورت مستقل محصولات خو را صادر کنند. این دسته از تجار می توانند کارت بازرگانی صنعتی دریافت کنند که شرایط گرفتن کارت بازرگانی در این حالت با کارت تجاری متفاوت است.
  • کارت بازرگانی خدماتی: و اما برخی دیگر از مشاغل که دارای مجوز سرمایه گذاری و فعالیت در یک حوزه خاص بوده و نیازمند واردات برخی اقلام اولیه در حوزه فعالیت خود هستند، می توانند این نوع کارت را دریافت کنند. این کارت همانند کارت صنعتی بوده و صرفا زمینه فعالیت آنها متفاوت است.
  • شرکت های تعاونی: این کارت مربوط به افرادی است که در شرکت های تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارند. این افراد می توانند برای اخذ کارت مربوطه از طریق اتاق های تعاون سراسر کشور اقدام کنند.
  • کارت بازرگانی اشخاص حقیقی: فارغ از حوزه فعالیت هایی که گفته شد، می توان کارت بازرگانی را براساس شخصی که از آن استفاده می کند نیز تقسیم بندی کرد. اشخاص حقیقی افرادی هستند که به صورت شخصی اقدام به تجارت کرده و شرایط اخذ کارت بازرگانی برای آنها متفاوت از اشخاص حقوقی است.
  • کارت بازرگانی اشخاص حقوقی: علاوه بر اشخاص حقیقی که در بالا ذکر شد، افراد حقوقی از قبیل شرکت ها، اتحادیه ها، سندیکاها و سایر موسسات و نهاد های مشابه می توانند برای انجام امور بازرگانی و تجارت، کارت بازرگانی اشخاص حقوقی دریافت کنند.

مزایای کارت بازرگانی چیست؟

اخذ کارت بازرگانی دارای مزایای زیادی نیز است که در زیر به صورت مفصل به آنها می پردازیم.

احتمالا برای شما هم این سوال به وجود آمده که چرا برخی از فعالان اقتصادی تا بدین اندازه به دنبال اخذ کارت بازرگانی هستند.

به دلایل زیر:

  1. امکان صادرات به خارج از کشور
  2. عضوریت در اتاق بازرگانی و استفاده از مزایای آن
  3. ارتباطات و شبکه سازی با بازرگانان و تجار داخلی و خارجی
  4. واردات کالا از مناطق آزاد کشور
  5. فراهم شدن شرایط ثبت علائم تجاری و برند
  6. امکان واردات از سایر کشور ها
  7. امکان اخذ ویزا جهت شرکت در رویداد های تجاری
  8. شرایط شرکت در نمایشگاه های تجاری
  9. تبادل اطلاعات تجاری میان کشور های مختلف

شرایط اخذ کارت بازرگانی به چه صورت است؟

برای اخذ کارت بازرگانی یک سری مدارک و شایط باید انجام شود. مدارک موردنیاز برای افراد حقوقی و حقیقی کمی باهم متفاوت است. هرچند که شباهت هایی نیز دارند.

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی تفاوت های اساسی دارد.

از مهم ترین این شاخص ها می توان به موارد زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد. البته ممکن است شرایط اخذ کارت بازرگانی با گذر زمان دستخوش تغییر شده باشد.

شرایط اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

این اشخاص افرادی هستند که به صورت شخصی اقدام به اخذ کارت بازرگانی کرده و به فعالیت اقتصادی مشغول می شوند. براساس قانون این افراد باید یک سری شرایط را دارند باشند که به شرح زیر است:

  • فرد باید بالای 24 سال سن داشته باشد.
  • باید دارای 3 سال سابقه در زمینه بازرگانی باشد و یا مدرک مرتبط با این زمینه
  • ارائه مستندات تسلیم اظهارنامه مالیاتی
  • داشتن سرمایه مناسب با حوزه فعالیت
  • ارائه تعهد در خصوص عدم استفاده غیرقانونی از کارت
  • داشتن محل فعالیت و کسب کار الزامی است.
  • با قوانین مالی، گمرک، اداری و سایر قوانین مرتبط آشنا باشد.
  • ارائه دفاتر پلمپ شده و اظهار نامه ثبتی
  • داشتن صلاحیت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی
  • تعهد در زمینه تبعیت از سیاست های تجاری دولت

جزئیات مربوط به شرایط اخذ کارت بازرگانی معمولا در گذر زمان دچار تغییر می شود. به عنوان مثال، در خصوص داشتن سرمایه مناسب، در حال حاضر برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب داشتن حساب جاری به میزان حداقل 20 و 30 میلیون تومان لازم است.

همچنین برای احراز شرایط مربوط به داشتن سوابق مرتبط معمولا نیاز است اشخاص حقیقی و حقوقی مدارک مربوط به فعالیت خود را ارائه دهند.

شرایط گرفتن کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

افراد حقوقی نیازمند داشتن برخی شرایط برای اخذ کارت بازرگانی هستند که با شرایط اشخاص حقیقی متفاوت است.اشخاص حقوقی همان شرکت ها، مشاغل، اتحادیه ها هستند.

مهم ترین شرایطی که این افراد باید دارا باشند شامل موارد زیر است:

  • داشتن پروانه کسب و کار و مجوز فعالیت
  • داشتن محل اقامت و محل کار مورد تایید
  • ارائه مستندات لازم در خصوص فعالیت اقتصادی
  • عدم ورشکستگی
  • دارا بودن سابقه خدمت در زمینه اقتصادی
  • دارا بودن حساب جاری به میزان 200 میلیون تومان
Share the Post:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts